niedziela, 1 lutego 2015

Z mojej kolekcji: Reflekta II



Po dłuższej przerwie w polowaniu na nowe zabytkowe aparaty, dziś pokażę Wam jeden z dwóch, które udało mi się ostatnio zdobyć. Jak sami pewnie zauważyliście jestem fanem starych analogowych aparatów Kodaka, jednak od czasu do czasu przychodzi mi chęć na zakup lustrzanki dwuobiektywowej. Jedną już mam, jest to czechosłowacki Flexaret i było o nim do poczytania we wpisie ze stycznia 2013 roku. A tym razem zaglądam za zachodnią granicę. W tym wpisie będzie mowa o lustrzance dwuobiektywowej produkcji niemieckiej. Przed Wami Reflekta II.

Reflekta II jest kolejnym modelem po aparacie Reflekta, produkowanym od 1950 roku przez firmę Welta-Kamera-Werk. Od swojej poprzedniczki różni się tym, że posiada zabezpieczenie przed podwójnym naświetleniem. Spust migawki znajduje się na górze aparatu. Po każdym naświetleniu mechanizm jest blokowany, aby zapobiec kolejnej ekspozycji. Aby ponownie uruchomić spust migawki należy najpierw przewinąć film dźwignią znajdującą się z boku aparatu.

Z tyłu obudowy znajduje się metalowa blaszka z tabelą naświetleń (Tiefenschärfentafel), pomocna w ustawieniu odpowiednich parametrów. Poniżej natomiast znajdziemy czerwone zasuwane okienko, dzięki któremu możemy sprawdzić numer klatki filmowej. Na dole aparatu, pod obiektywem, znajduje się metalowe otwarcie tylnej klapki obudowy, dzięki niemu mamy możliwość założenia nowego filmu.

Reflekta II posiada obiektyw oraz soczewkę celownika Pololyt (produkowana także z soczewkami Meritar, Trioplan, Triotar). Matówka znajduje się u góry obudowy w otwieranym kominie. Wyposażony jest w dodatkową lupę, chociaż z mojego punktu widzenia jest raczej ciemny i nie zawsze łatwo ustawić jest dzięki niemu ostrość. Migawka zainstalowana w moim modelu to PRONTOR-SV z czasami 1-1/300s oraz B (produkowane również z migawkami Junior, Cludor, Vebur, Prontor-S, Velax).

Dane techniczne:
Nazwa aparatu: Reflekta II
Typ: TLR - lustrzanka dwuobiektywowa
Producent: VEB Welta-Kamera-Werk, Niemiecka Republika Demokratyczna
Lata produkcji: 1950-1955
Film: film w rolce 120 dla negatywu o wielkości 6x6cm
Obiektyw: 75mm ROW Pololyt  1:3,5
Migawka: PRONTOR-SV (B, 1-1/300s)

Model, który zakupiłem otrzymałem razem ze skórzanym pokrowcem, żółtym filtrem, wężykiem spustowym oraz filmem 120 Fotopan F. Aparat jest w bardzo dobrym stanie, jedynie matówka jest nieco zabrudzona.
Zobaczcie sami.


7 komentarzy:

  1. ciekawe w jakim stanie lustro bo w moim było kupę rdzy i lustro szmelc

    OdpowiedzUsuń
  2. do mojej reflekty dorobiłem lustro z tworzywa hips ,szału nie ma trochę zniekształca .rdza wyczyszczona pomalowałem lakierem matowym wyszło nieźle z filmem nie sprawdzałem

    OdpowiedzUsuń
  3. Serdecznie witam,znalazłam taki aparat u dziadków i chciałabym go odsprzedać komuś dla kogo będzie on miał wartość kolekcjonerską,mój jest w gorszym stanie,ale nie znam się na tym ,więc nie potrafię ocenić,proszę o zasugerowanie ile mogę za niego dostać.Pozdrawiam Kaja.

    OdpowiedzUsuń
  4. podeslij mi zdjecia aparatu , dogadamy sie co do ceny. dampil999@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Moją weltę zakupiłem z premedytacją ! miała być egzemplarzem kolekcjonerskim i była! czyli ładnie wyglądała - po rozkręceniu i wysmarowaniu zaczęła działać ostrość też zauważyłem że coś ciemno widać ? zadziwiające że? specjalnie kupiłem weltę dlatego że mój voigtlander bessa z 1924 roku ma fatalny celownik - po zdemontowaniu welty zobaczyłem że matówka czarna od dołu -po wyjeciu z komina wymyłem mydełkiem po wyschnięciu doczyściłem flanelką z lustrem to inna bajka musiałem je wymontować zmierzyć i dorobić u szklarza działa teraz wyśmienicie dlatego trzeba stracić parę dni żeby poznać nowy aparat welta aktualnie czeka nabita fomapanem classic 100 pozdrawiam i życzę udanych zdjęć weltami.

    OdpowiedzUsuń
  6. wydawało się że działa! niestety żeby idealnie ostrzył tlr musi byś odbity obraz od powieżchni lustra a nie widziany przez szkło dotarłem do człowieka i dorabia lustra napylone na szkło inny widok inna bajka pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń